Angst for lys

Photofobi

Photofobi er en angstlidelse for lys, hvor personer oplever angst og ubehag ved eksponering for lys. Ordet photofobi kommer af de græske ord φῶς (phos), der betyder “lys”, og φόβος (phobos), som betyder “frygt”.

Også kendt som:

Bange for lys

Fobi for lys

Frygt for lys

Photo of author

Forfatter:

Flemming Bust

Opdateret:

Læsetid:

4 min.

Indholdsfortegnelse

Angst for lys?

Oplever du at være utryg og bange for lys? Så er det sandsynligt, du har photofobi.

Photofobi er en angstlidelse, der gør det svært for en person at være i et rum med lys.

De fleste oplever angst, ubehag eller en skræmmende følelse, når de er udsat for lys.

Det kan fx være i form af stærke lyskilder, som lamper, solen eller lys fra en skærm.

Mand med angst kigger ud af vindue
Mand står på klippe.

Om photofobi

Hvorfor får man photofobi?

Der er ingen konkret årsag til, hvorfor nogle får photofobi.

Her er 3 bud på årsager:

  • Traume: Det kan skyldes en traumatisk oplevelse, der har forbindelse til lys.
  • Arvelig sygdom: Man kan være arveligt disponeret på grund af genetiske faktorer.
  • Andre lidelser: Det er også muligt, at man har fået det som følge af en anden angstlidelse.

6 eksempler på situationer, der kan udløse din photofobi

  1. At være ude i solen
  2. At se tv eller andre skærme
  3. At være i et rum med kunstigt lys
  4. At være i et rum med en stærk lyskilde
  5. At se et lysblink
  6. At være i et rum med et lys, der blinker
Flemming Bust er angst ekspert.

At være bange for lys er en enormt hæmmende lidelse, fordi man kun kan undgå lys helt ved at isolere sig. Ingen mennesker fortjener et liv i isolation, så kan du kende dig selv eller nogen, du kender i beskrivelsen, er vi klar til at hjælpe.

Flemming Bust, Angst.dk

Her er 4 “normale” følelser, der kan være forbundet med angst for lys

  1. Ubehag: Man kan føle ubehag både fysisk og psykisk, når man er udsættes for lys.
  2. Bekymring: Man kan opleve at blive bekymret for, hvornår man bliver udsat for lys.
  3. Panik: Man kan føle panik, når man bliver udsat for lys.
  4. Uro: Man kan føle uro i kroppen, når man udsættes for stærke lyskilder.

4 gode råd til at håndtere din photofobi

  1. Lær afslapningsteknikker: Det kan være en god idé at lære afslapningsteknikker, som kan hjælpe dig med at håndtere din angst og ubehag. Det kunne eksempelvis være dybe indåndinger og fokus på vejrtrækningen.
  2. Snak højt om det: Det kan være en god ide at tale med andre om din angst. Det hjælper til, at du ikke føler dig alene.
  3. Tal med en professionel: Hvis du føler, din angst begrænser dig i din hverdag, er det en god ide at søge professionel hjælp. De kan hjælpe dig med redskaber til, hvordan du kan håndtere dine følelser og angst.

Angst symptomer

Mange sætter netop disse ord, følelser og tanker på deres angst symptomer.

Kvalme

Ikon
Kvalme

Sløret syn

Ikon
Sløret syn

Overfølsomhed

Ikon
Overfølsomhed

Indre uro

Ikon
Indre uro

Kæbespændinger

Ikon
Kæbespændinger

Tristhed

Ikon
Tristhed

Scroll til højre

6 almindelige symptomer på photofobi

  1. Øjenirritation
  2. Hovedpine
  3. Kvalme
  4. Svimmelhed
  5. Træthed
  6. Øget hjertebanken
  7. Øjenlågssmerter

Læs også: Hvad er angst symptomer?

Photofobi behandling

Behandling af photofobi hos angst.dk følger disse 6 trin

  1. Afklaring: Du får en dybdegående vurdering af din angst for lys og dine behov for behandling. Du får også information om, hvad photofobi er, og hvordan det kan behandles.
  2. Mål: Du fastsætter nogle specifikke og realistiske mål for din behandling, som du stræber efter sammen med din terapeut.
  3. Udfordring: Du lærer at udfordre og ændre de negative tanker og forestillinger, du har om lys. Du får også værktøjer til at håndtere de fysiske symptomer på angst, såsom vejrtrækning, afspænding og mindfulness.
  4. Eksponering: Du udsætter dig gradvist for de situationer, der udløser din angst for lys, så du kan opleve, at du kan håndtere dem. Du får støtte og vejledning fra din terapeut undervejs.
  5. Vedligeholdelse: Du lærer at fastholde de positive ændringer, du har opnået, og forebygge tilbagefald. Du får også råd til, hvordan du kan håndtere eventuelle fremtidige udfordringer.
  6. Afslutning: Du evaluerer din behandling og fejrer dine fremskridt. Du får også mulighed for at give feedback til din terapeut og angst.dk.

Disse photofobi trin sigter mod at give dig en dybere forståelse og bedre håndteringsstrategier for din photofobi, hvilket kan føre til et mere opfyldt og angstfrit liv.

Se behandlinger her

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er photofobi?

Photofobi beskriver intolerance over for lys eller lysfølsomhed. Det kan stamme fra øget følsomhed i trigeminusnerven, som styrer fornemmelsen af ansigtet og øjet.

Personer med photofobi har svært ved at håndtere skarpt sollys, glødelamper eller fluorescerende lys. Følsomheden forårsager ubehag, sammenknebne øjne og hovedpine.

Har photofobi andre navne?

Ja, photofobi er også kendt som photalgia

Hvad er symptomer på photofobi?

Symptomer på photofobi inkluderer:

  • Følsomhed over for lys eksponering
  • Aversion til lys
  • At se lyse farvede pletter eller prikker, selv når det er mørkt eller når du lukker dine øjne
  • At føle ekstrem lysstyrke fra almindelig belysning
  • Øjensmerter eller ubehag ved at se ind i et lys
  • Vanskeligheder med at fokusere på billeder eller tekst
  • Hovedpine
  • Sammenknebne øjne
  • Tåreflåd
  • Følelse af tørhed i øjnene
  • Trang til at lukke dine øjne

Photofobi kan også ledsages af træthed og kvalme hos nogle mennesker.

Hvordan føles photofobi?

Photofobi kan føles som en oplevelse af ubehag eller smerte i øjnene på grund af lys eksponering. Nogen med alvorlig photofobi er følsom over for alle typer lys, selv når lyset ikke er skarpt.

Når du har photofobi, kan du knibe øjnene sammen, dine øjne kan tåre, og du kan pludselig synes, at lysene er “for lyse”. I alvorlige tilfælde kan du endda opleve øjensmerter. 

Selvom symptomerne på photofobi kan være mere tydelige i skarpt sollys, kan nogle mennesker opleve ubehag selv ved moderate niveauer af kunstigt lys.

Vil du bedømme denne side?

Gns. 5 / 5. Antal: 151

Bedøm som den første

Hvordan kan vi forbedre denne side?

Ofte læste fobier

Acarofobi

Ordet "acarofobi" kommer af det græske ord "akari", der betyder mide, og endelsen "-phobia", der betyder frygt. Acarofobi er derfor frygten for mider.

Ophidiofobi

Ophidiofobi er en angstlidelse hvor personer oplever en intens frygt for slanger. Ordet ophidiofobi kommer af de græske ord ὄφις (ophis), der betyder “snog”, og φόβος (phobos), som betyder “frygt”.

Novercafobi

Novercafobi er en angstlidelse, som skaber en irrationel frygt for stedmødre. Ordet novercafobi kommer fra det latinske ord "noverca", som betyder "stedmor" og det græske ord φόβος (phobos), som betyder “frygt”.

Akrofobi

Akrofobi er en ekstrem eller irrationel frygt for højder. Ordet akrofobi kommer af de græske ord ἄκρος (akros, "øverste, højeste") og φόβος (phobos, "frygt"). Akrofobi bruges ofte til at beskrive en frygt for højder, dvs. højdeskræk.

Angst.dk » Fobier » Photofobi